martes, 3 de julio de 2012

Falles d'Isil


Com us comentàvem en el post anterior, juny i juliol són els mesos de les falles al Pirineu. Si us vau perdre les de Sant Joan, encara sou a temps de gaudir de les d'Erill la Vall el 6 de juliol i les de Taüll el 13 de juliol. Però sens dubte les falles més conegudes són les d'Isil, que se celebren la nit del 23 de juny i han estat reconegudes per la Generalitat com a Festa d'Interès Nacional. Aproximadament un mes abans de Sant Joan es preparen les falles: es tallen els troncs de pi negre, es despullen de branques i escorça i s'arrosseguen fins a l'indret anomenat Faro, on es fa la plantada de falles. Durant un mes el sol i el vent les assecaran i airejaran. El dia de Sant Joan, a mitja tarda, els fallaires pugen cap al Faro. Allà fan un mos i esperen que amb l'arribada de la nit l'encesa de la falla gran a la plaça del poble els doni el senyal per començar el descens. Els fallaires, com una serp de foc, inicien el seu camí per la muntanya. Quan arribin a baix, gairebé dues hores després, rebran els regals rituals: un got de vi, un tros de coca i un pom de flors. Però sobretot tindran l'orgull d'haver estat un any més els missatgers del foc, els engarregats de completar la litúrgia màgica de portar a la comunitat el foc de la muntanya.


Como os comentábamos en el post anterior, junio y julio son los meses de las "fallas" en el Pirineo. Si os perdisteis las de San Juan, aún podéis disfrutar de las de Erill la Vall el 6 de julio y las de Taüll el 13 de julio. Pero sin duda las "fallas" más conocidas son las de Isil, que se celebran la noche del 23 de junio y han sido reconocidas por la Generalitat como Fiesta de Interés Nacional. Aproximadamente un mes antes de San Juan se preparan las "fallas": se cortan los troncos de pino negro, se desnudan de ramas y corteza y se arrastran hasta el lugar llamado Faro, donde se hace la plantada de "fallas". Durante un mes el sol y el viento las secarán y airearán. El día de San Juan, a media tarde, los "fallaires" suben hacia el Faro. Allí esperan que con la llegada de la noche prenda la gran "falla" plantada en la plaza del fuego. Esa será la señal para comenzar el descenso. Los "fallaires", como una serpiente de fuego, inician su camino por la montaña. Cuando lleguen abajo, casi dos horas después, recibirán los regalos rituales: un vaso de vino, un pedazo de coca y un ramo de flores. Pero sobretodo tendrán el orgullo de haber sido un año más los mensajeros del fuego, los encargados de completar la liturgia mágica de llevar a la comunidad el fuego de la montaña.



One of the most beautiful traditions you can enjoy in the Pyrenees: "Les Falles d'Isil". It's Saint John's Eve, June 23th, when the men of Isil come from up in the mountain carrying on their backs burning trunks. It's the night of fire, and Isil fills up with magic to celebrate the Summer Solstice. 



   

dossarrios@gmail.com

No hay comentarios:

Publicar un comentario